На падставе загада начальніка ўпраўлення па адукацыі, спорту і турызму Чэрвеньскага райвыканкама ад 31.08.2023 № 527 “Аб арганізацыі работы рэсурсных цэнтраў у 2023/2024 навучальным годзе” на базе ўстановы адукацыі прадоўжыў работу рэсурсны цэнтр п вучэбным прадмеце “Матэматыка” (далей РЦ). Работа РЦ была арганізавана ў адпаведнасці з Палажэннем аб рэсурсным цэнтры прадметнай накіраванасці (зацверджана загадам начальніка ўпраўлення па адукацыі, спорту і турызму Чэрвеньскага райвыканкама ад 31.08.2023 № 527) і планам работы на 2023/2024 навучальны год (зацверджаны дырэктарам ДУА “Гімназія №1 імя У.А.Караля г.Чэрвеня”).
Стварэнне інфармацыйна-метадычнай прасторы, якая спрыяе прафесійнаму росту педагога і павышэнню якасці адукацыі з’явілася асноўнай мэтай дзейнасці РЦ.
Для арганізацыі якаснай работы РЦ на пачатак навучальнага года, з мэтай вызначэння цяжкасцей у педагогаў пры выкладанні матэматыкі, пры арганізацыі работы з высокаматываванымі навучэнцамі, пры вызначэнні шляхоў якаснай падрыхтоўкі да выпускных экзаменаў і цэнтралізаванага тэсціравання з настаўнікамі-прадметнікамі Чэрвеньскага раёна было праведзена анкетаванне. Згодна вынікаў анкетавання былі вызначаны наступныя накірункі работы на 2023/2024 навучальны год:
- садзейнічанне ў развіцці творчага патэнцыялу педагогаў, задавальненне іх інфармацыйных, адукацыйных патрабаванняў;
- удзел у рабоце раённай творчай групы педагогаў па вучэбным прадмете “Матэматыка;
- садзейнічанне якаснай і выніковай рабоце па падрыхтоўцы да выпускных экзаменаў і цэнтралізаванага тэсціравання ўсіх удзельнікаў адукацыйнага працэсу;
- арганізацыя работы з высокаматываванымі і зацікаўленымі ў вывучэнні матэматыкі навучэнцамі па падрыхтоўцы да алімпіяд і іншых інтэлектуальных конкурсаў.
Для рэалізацыі пастаўленых задач на 2023/2024 навучальны год былі вызначаны наступныя накірункі дзейнасці РЦ:
інфармацыйна-метадычная работа,
навукова-метадычная работа,
індывідуальныя і групавыя кансультацыі,
работа з таленавітымі і высокаматываванымі навучэнцамі.
Для задавальнення інфармацыйных, адукацыйных патрабаванняў настаўнікаў-прадметнікаў быў распрацаваны і зацверджаны графік работы РЦ, згодна якога педагогі ўстаноў адукацыі Чэрвеньскага раёна атрымлівалі кансультацыі па наступных пытаннях:
падыходы да арганізацыі падрыхтоўкі навучэнцаў Х-ХІ класаў да цэнтралізаванага экзамена па матэматыцы;
арганізацыя работы па падрыхтоўцы да выпускных экзаменаў;
падрыхтоўка да рэспубліканскай алімпіяды па вучэбным прадмете “Матэматыка”;
падрыхтоўка навучэнцаў да конкурсу работ даследчага характару.
Таксама настаўнікі знаёміліся з навінкамі метадычнай літаратуры па вучэбным прадмеце “Матэматыка”, з вопытам работы педагогаў гімназіі па падрыхтоўцы да прадметных алімпіяд, даследчых, творчых і прадметных конкурсаў, па арганізацыі пазакласнай работы.
За 2023/2024 навучальны год на базе РЦ настаўнікі прынялі ўдзел у наступных метадычных мерапрыемствах:
вебінар, арганізаваны ДУА “МАІРА”, “Асаблівасці арганізацыі адукацыйнага працэсу па вучэбных прадметах у 2023/2024 навучальным годзе”;
семінар, арганізаваны настаўнікамі матэматыкі ДУА “Гімназія №1 імя У.А.Караля г.Чэрвеня”, “Асаблівасці вывучэння тэм у X, ХІ класах па вучэбным прадмеце “Матэматыка” на павышаным узроўні”;
майстар-клас, арганізаваны раённай творчай групай настаўнікаў матэматыкі, «Рашэнне алімпіядных задач па матэматыцы»;
пасяджэнне раённага метадычнага аб’яднання настаўнікаў матэматыкі па тэме “Рэалізацыя выхаваўчага патэнцыялу на вучэбных занятках па матэматыцы”;
пасяджэнне раённага метадычнага аб’яднання настаўнікаў матэматыкі па тэме “Сучасны ўрок матэматыкі: праектаванне, правядзенне, аналіз і самааналіз”;
пасяджэнне раённага метадычнага аб’яднання настаўнікаў матэматыкі па тэме “Рацыянальныя метады і спосабы рашэння задач рознага ўзроўню складанасці як неабходная ўмова развіцця лагічнага і крытычнага мыслення навучэнцаў”;
пасяджэнне раённага метадычнага аб’яднання настаўнікаў матэматыкі па тэме “Прыярытэтныя задачы вучэбна-метадычнай работы настаўнікаў матэматыкі на 2024/2025 навучальны год”;
семінар-практыкум “Рашэнне алімпіядных задач” (для настаўнікаў матэматыкі ў рамках міжпрадметных сувязяў).
семінары-практыкумы, арганізаваныя настаўнікам інфарматыкі ДУА “Гімназія №1 імя У.А.Караля г.Чэрвеня”, “Канструктар інтэрактыўных заданняў Learningapps” і “Анлайн-канструктар тэстаў, апытанняў, крыжаванак, лагічных гульняў Online Test Pad”.
На працягу навучальнага года настаўнікі ўстаноў адукацыі знаёміліся з назапашанымі рэсурсамі раённага матэматычнага цэнтра:
па падрыхтоўцы да навукова-практычных канферэнцый (з лепшымі работамі навучэнцаў, якія адзначаны дыпломамі на конкурсах работ даследчага характару);
да прадметных турніраў (даследчыя задачы абласных і рэспубліканскіх турніраў);
па арганізацыі падрыхтоўкі навучэнцаў да алімпіяд па матэматыцы (знаёміліся з заданнямі, рашэннямі, рэкамендацыямі і вынікамі алімпіяд);
з сабранымі матэрыяламі РТ і ЦТ па матэматыцы за 2013 – 2024 гады,
распрацоўкамі пазакласных мерапрыемстваў па вучэбных прадметах.
У РЦ назапашана вялікая колькасць навукова-метадычнай літаратуры, дыдактычных матэрыялаў, неабходных для павышэння якасці адукацыйнага працэсу (размешчаны ў кабінетах матэматыкі). Настаўнікі матэматыкі гімназіі рэгулярна папаўняюць дыдактычныя матэрыялы, распрацоўваючы ўласныя раздатачныя матэрыялы з улікам патрабаванняў вучэбных праграм. Гэта пераважна новыя кантрольныя і праверачныя работы, практычныя заданні, а таксама – мультымедыйныя прэзентацыі.
У 2023/2024 навучальным годзе на базе РЦ была арганізавана работа раённай творчай групы настаўнікаў па распрацоўцы заданняў да І этапа рэспубліканскай алімпіяды па матэматыцы; па падрыхтоўцы навучэнцаў да ІІ этапа рэспубліканскай алімпіяды па вучэбным прадмеце “Матэматыка”, выніковага ўдзелу каманд навучэнцаў у прадметных турнірах. Творчая група настаўнікаў рыхтавалася да пасяджэнняў раённага метадычнага аб’яднання настаўнікаў матэматыкі, выкарыстоўваючы рэсурсы і матэрыяльна-тэхнічную базу РЦ.
Матэрыяльна-тэхнічнае забеспячэнне РЦ размяшчаецца на базе вучэбнага кабінета матэматыкі:
кабінет матэматыкі налічвае: 5 персанальных камп’ютараў, аб’яднаных лакальнай сеткай і магчымасцю выхаду ў Інтэрнэт; МФУ; інтэрактыўную панэль (набыта ў 2020 годзе); тры ПМК па матэматыцы; дыдактычны матэрыялы для выкладання матэматыкі, для арганізацыі профільнага навучання і факультатыўных заняткаў.
На працягу 2023/2024 навучальнага года на базе РЦ, згодна запытаў навучэнцаў і іх законных прадстаўнікоў, былі арганізаваны факультатыўныя заняткі для навучэнцаў ХІ класа па падрыхтоўцы да ЦЭ па матэматыцы “Выніковае паўтарэнне матэматыкі” і для навучэнцаў VII класа “Алгебра вучыць разважаць”.
У параўнанні з прошлымі навучальнымі гадамі для вучняў 8-9 класаў у бягучым навучальным годзе не былі арганізаваны профільныя групы па матэматыцы, каб навучэнцы мелі магчымасць паглыбіць свае веды па прадмеце.
Для навучэнцаў профільных груп па матэматыцы 10 і 11 класаў праводзілася шмат стымулюючых заняткаў (27 гадін – у 10 класе і 37 гадзін – у 11 класе) з мэтай паглыблення і адпрацоўкі вывучанага матэрыялу на ўроках і падрыхтоўкі да алімпіяд, турніраў і цэнтралізаванага тэсціравання.
Для навучэнцаў 9 класа праводзіліся стымулюючыя заняткі (11 гадін) з мэтай паглыблення і адпрацоўкі вывучанага матэрыялу на ўроках і падрыхтоўкі да алімпіяд і выпускных экзаменаў.
Для вучняў 6-7 класаў (22 гадзіны) былі арганізаваны дадатковыя заняткі “Падрыхтоўка да алімпіяд, турніраў і іншых конкурсаў па матэматыцы”, на якіх прадстаўлена магчымасць паглыбіць свае веды па многіх тэмах.
Аб якасці праведзенай работы на базе РЦ сведчаць вынікі ўдзелу навучэнцаў у алімпіядах, прадметных турнірах, конкурсах работ даследчага характару і іншых прадметных конкурсах.
Так, па выніках ІІ этапа рэспубліканскай алімпіяды па вучэбным прадмеце “Матэматыка” пяць навучэнцаў гімназіі сталі пераможцамі і прызёрамі: Махнач Яўген (8 клас)– дыплом III ступені; Лазовік Раман (11 клас) і Бабук Ілона (10 клас) – дыпломы II ступені; Гаўрыльчык Яраслава (9 клас) і Дзянько Максім (8 клас) – дыпломы I ступені. Адзін з пераможцаў, з вышэй пералічаных (Дзянько Максім) прыняў ўдзел у III этапе рэспубліканскай алімпіяды па вучэбным прадмеце “Матэматыка”, а гэта ў параўнанні з 2022/2023 навучальным годам хоць невялікае, але дасягненне, бо тады на жаль такіх не было, а ў 2021/2022 навучальным годзе ў III этапе рэспубліканскай алімпіяды вучаніца гімназіі паўдзельнічала, была ўзнагароджана дыпломам II ступені і была ўключана ў састаў зборнай каманды для ўдзелу ў заключным IV этапе рэспубліканскай алімпіяды па матэматыцы.
Вынікі рэспубліканскай алімпіяды па вучэбным прадмеце “Матэматыка” на розных этапах за апошнія 3 гады прадстаўлены ў наступнай табліцы (колькасць удзельнікаў / колькасць пераможцаў / % пераможцаў ад удзельнікаў):
Этапы рэспубліканскай алімпіяды па вучэбным прадмеце “Матэматыка”
|
Навучальны год
|
2021/2022
|
2022/2023
|
2023/2024
|
Другі этап
|
5/3/60%
|
5/4/80%
|
5/5/100%
|
Трэці этап
|
2/1/50%
|
0/0/0%
|
1/0/0%
|
Аднак, дадзеныя табліцы, сведчаць аб адсутнасці стабільнасці ў выніковасці ўдзелу навучэнцаў у III этапе рэспубліканскай алімпіяды па матэматыцы. Такім чынам, у наступным навучальным годзе неабходна прадумаць новыя шляхі і падыходы па падрыхтоўцы высокаматываваных навучэнцаў да выніковага ўдзелу ў рэспубліканскай алімпіядзе па вучэбным прадмеце “Матэматыка”.
На працягу навучальнага года настаўнікі-прадметнікі садзейнічалі стварэнню спрыяльных ўмоў для развіцця інтэлекту, даследчых і канструктарскіх навыкаў, творчых здольнасцяў зацікаўленых матэматыкай навучэнцаў.
З мэтай развіцця даследчых навыкаў у навучэнцаў праводзілася вялікая работа па падрыхтоўцы іх да турніраў юных матэматыкаў, да міні-турніра юных матэматыкаў, конкурсаў работ даследчага характару.
Аб рэзультатыўнасці праведзенай работы сведчаць наступныя звесткі пра ўдзел навучэнцаў 8-11 класаў у прадметных турнірах:
Вучэбны прадмет
|
Этапы турніра
|
Навучальны год
|
2020/2021
|
2021/2022
|
2022/2023
|
2023/2024
|
Матэматыка
|
Абласны турнір
|
дыплом III ступені
|
дыплом II ступені
|
дыплом III ступені
|
-
|
Рэспубліканскі турнір
|
дыплом II ступені
|
-
|
-
|
-
|
Адсюль бачна, што ў 2023/2024 навучальным годзе каманда Чэрвеньскага раёна, у тым ліку і гімназіі прапусціла абласны этап турніра юных матэматыкаў, хаця падрыхтоўка да яго праводзілася.
У 2023/2024 навучальным годзе каманда гімназіі ў складзе шасці гімназістаў (Бурданін Мацвей, Капашынаў Аляксандр, Рэзаі Ашыл з 6 класа, Кавалевіч Софіі, Карташовай Аляксандры, Лобана Вадзіма з 7 класа) прыняла ўдзел у заключным этапе абласнога міні-турніра юных матэматыкаў, на які прадстаўляліся работы 19 каманд з Мінскай вобласці. Па выніках якога ўзнагароджаны дыпломам I ступені ад імя начальніка галоўнага ўпраўлення па адукацыі М.М.Башко.
Аб выніковасці праведзенай работы з навучэнцамі 5-7 класаў за апошнія 3 гады у прадметных міні-турнірах сведчыць наступная табліца:
Вучэбны прадмет
|
Этапы турніра
|
Навучальны год
|
2021/2022
|
2022/2023
|
2023/2024
|
Матэматыка
|
Абласны турнір
|
Пахвальны водгук
|
дыплом II ступені
|
дыплом I ступені
|
Удзельнікі
|
Гаўрыльчык Я.
Васюковіч В.
Якавін У.
Махнач Я.
Кавалевіч С.
Карнейчык М.
|
Бурданін М.
Капашынаў А.
Дзмітровіч А.
Рыпінская П.
Рэзаі А.
Кавалевіч С.
|
Бурданін М.
Капашынаў А.
Рэзаі А.
Кавалевіч С.
Карташова А.
Лобан В.
|
Паказчыкі табліц сведчаць аб нестабільнай дынаміцы выніковага ўдзелу навучэнцаў 8-11 класаў і добрай дынаміцы вучняў 5-7 класаў у прадметных турнірах за апошнія тры гады. Такім чынам, у наступным навучальным годзе неабходна прадумаць падыходы па падрыхтоўцы высокаматываваных навучэнцаў па гэтаму накірунку з вучнямі старшых класаў.
У параўнанні з 2022/2023 навучальным годам, дзе чатыры навучэнцы 5 класа гімназіі паспяхова прынялі ўдзел у раённым конкурсе работ даследчага характару: Бурданін Мацвей і Дзмітровіч Арцемій – унагароджаны дыпломамі II ступені, Капашынаў Аляксандр і Рэзаі Ашыл і – ўзнагароджаны дыпломамі I ступені, то ўжо ў 2023/2024 навучальным годзе 5 навучэнцаў гімназіі: Бурданін Мацвей (6 клас) – унагароджаны дыпломам I ступені, Капашынаў Аляксандр (6 клас) і Карташова Аляксандра (7 клас) – дыпломамі II ступені, Кавалевіч Софія (7 клас) і Рэзаі Ашыл (6 клас) – ўзнагароджаны дыпломамі IIIступені.
А ў параўнанні з 2021/2022 і 2022/2023 навучальнымі гадамі, дзе навучэнцы гімназіі не прымалі ўдзел у абласных конкурсах работ даследчага характару сярод навучэнцаў устаноў адукацыі Мінскай вобласці ў сувязі са складанай эпідэміялагічнай абстаноўкай у Рэспубліцы Беларусь, у 2023/2024 навучальным годзе адзін навучэнец 6 класа гімназіі Капашынаў Аляксандр прыняў удзел і атрымаў сертыфікат удзельніка абласнога конкурса работ даследчага хпрактару.
Інфармацыя пра ўдзел навучэнцаў у конкурсах работ даследчага характару па вучэбных прадметах за апошнія 3 гады прадстаўлена ў наступнай табліцы (колькасць удзельнікаў / пераможцаў / % пераможцаў ад удзельнікаў):
па матэматыцы:
Этапы конкурса
|
Навучальны год
|
|
2021/2022
|
2022/2023
|
2023/2024
|
Раённы этап
|
заяўлена 1 даследчая работа; дыплом I ступені,
1/1/100%
|
заяўлена 4 даследчыя работы;
2 дыпломы I ступені і
2 дыпломы II ступені
4/4/100%
|
заяўлена 5даследчых работ;
1 дыпломы I ступені
2 дыпломы II ступені і
2 дыпломы III ступені,
5/5/100%
|
Абласны этап
|
-
|
-
|
1/0/0
|
Дадзеныя табліцы сведчаць аб стабільнай дынаміцы ўдзелу навучэнцаў у даследчай дзейнасці па матэматыцы, але пакуль што выхад на канферэнцыі больш высокага ўзроўню зусім нязначны. У далейшым настаўнікам матэматыкі неабходна больш глыбока падыходзіць да арганізацыі работы з высокаматываванымі навучэнцамі па развіццю даследчых уменняў і навыкаў.
Для падтрымкі інтарэсу да вывучэння вучэбнагах прадмета “Матэматыка” кожны год навучэнцам прапануецца прыняць удзел у прадметным конкурсе, які праводзіць ГА “Інтэлектуальныя спаборніцтвы “Конкурс”. Навучэнцы гімназіі прымаюць у ім удзел. Аб гэтым сведчаць звесткі з наступных табліц.
Конкурс
|
Колькасць навучэнцаў
|
Навучальны год
|
2020/2021
|
2021/2022
|
2022/2023
|
2023/2024
|
“Кенгуру”
па матэматыцы
|
Колькасць удзельнікаў
|
64
|
52
|
29
|
35
|
Колькасць пераможцаў на ўзроўні раёну
|
13
|
13
|
8
|
11
|
Колькасць ўдзельнікаў са спец. прызамі
|
14
|
9
|
6
|
8
|
Удзельнікі і вынікі у 2023/2024 навучальным годзе:
Клас
|
Колькасць удзельнікаў
|
Колькасць пераможцаў на ўзроўні раёну
|
Колькасць ўдзельнікаў са спец. прызамі
|
Атрымалі спецыяльны прыз
|
1
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
3
|
4
|
2
|
1
|
Лобан Надзея
|
4
|
-
|
-
|
-
|
-
|
5
|
8
|
2
|
2
|
Дашкевіч Анна, Свядыш Софія
|
6
|
5
|
1
|
1
|
Рэзаі Ашіл
|
7
|
5
|
2
|
1
|
Кавалевіч Софія
|
8
|
4
|
1
|
1
|
Махнач Яўген
|
9
|
5
|
1
|
1
|
Перагудаў Ягор
|
10
|
4
|
2
|
1
|
Стужук Ксенія
|
11
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Аналіз прадстаўленай інфармацыі паказвае, што ў параўнанні з папярэднім навучальным годам колькасць удзельнікаў конкурса нязначна павялічылася, выніковасць удзелу палепшылася на раённым этапе, колькасць прызёраў стала большай. Але на жаль навучэнцы 1-га, 2-га, 4-га і 11-га класаў зусім не прымалі ўдзел у матэматымным конкурсе “КЕНГУРУ”. Усе гэта дае падставу для больш скрупулёзнай падрыхтоўкі навучэнцаў на факультатыўных, групавых і індывідуальных занятках да больш выніковага ўдзелу ў конкурсе.
Па ініцыятыве ДУА “Мінскі абласны інстытут развіцця адукацыі” штогод праводзіцца абласная дыстанцыйная алімпіяда па вучэбных прадметах. Па матэматыцы прынялі таксама удзел. Статыстыка ўдзелу прадстаўлена ў наступнай табліцы (колькасць удзельнікаў / колькасць пераможцаў / % пераможцаў ад удзельнікаў):
Дыстанцыйная алімпіяда па вучэбным прадмеце “Матэматыка”
|
Навучальны год
|
2021/2022
|
2022/2023
|
2023/2024
|
Клас
|
5
|
6/1/17%
|
6/0/0
|
2/0/0
|
6
|
2/1/50%
|
6/0/0
|
3/0/0
|
7
|
1/0/0
|
-
|
3/1/33%
|
У 2023/2024 навучальным годзе колькасць навучэнцаў гімназіі, прыняўшых удзел паменшылася. Аднак дадзеныя табліцы сведчаць, аб невялікай станоўчай дынаміцы выніковасці навучэнцаў у дыстанцыйных алімпіядах па матэматыцы. Такім чынам, настаўнікам творчай групы неабходна актывізаваць работу з зацікаўленымі навучэнцамі ў гэтым накірунку праз стымулюючыя заняткі, групавую і індывідуальную пазакласную работу.
Рэгулярна абнаўлялася інфармацыя на электроннай старонцы “Рэсурсны цэнтр па вучэбным прадмеце “Матэматыка”, размешчаная ў раздзеле “Рэсурсныя цэнтры” на сайце гімназіі, дзе прадстаўлялася інфармацыя аб праведзеных мерапрыемствах на базе РЦ і выніковасці ўдзелу навучэнцаў у алімпіядах, турнірах і іншых інтэлектуальных конкурсах.
З мэтай трансляцыі назапашанага педагагічнага вопыту работы з высокаматываванымі навучэнцамі, педагогі гімназіі (Пабойкіна Н.В., Далгапол С.В.) дзяліліся вопытам з калегамі Чэрвеньскага раёна на пасяджэннях МА настаўнікаў; Пабойкіна Н.У., кіраўнік раённага РЦ, падзялілася з калегамі сваім педагагічным вопытам па арганізацыі работы з высокаматываванымі навучэнцамі ў час выступу на семінарах у МАІРА.
Вывады і рэкамендацыі:
1. Работа рэсурснага цэнтра па вучэбным прадмеце “Матэматыка” спрыяла павышэнню кваліфікацыі работнікаў адукацыі, арганізацыі дзейнасці па сістэматычнаму азнаямленню педагагічнай грамадскасці з сістэмай работы гімназіі.
2. Удасканальваць работу з зацікаўленымі і высокаматываванымі навучэнцамі з мэтай их падрыхтоўкі да выніковага ўдзелу ў алімпіядах, турнірах і іншых прадметных конкурсах.
3. У 2024/2025 навучальным годзе хадайнічаць перад упраўленнем па адукацыі, спорту і турызму Чэрвеньскага райвыканкама аб арганізацыі работы міжшкольных факультатываў па падрыхтоўцы навучэнцаў да ЦЭ і ЦТ па матэматыцы.
больш падрабязна... / згарнуць